10 Disember 2009

AKIBAT MALAS MEMBACA

Minggu ini keputusan Peperiksaan Semester Pertama di Universiti telah ditampal untuk tatapan pelajar. Saya pada semester ini mengendalikan kelas tutorial bagi dua subjek wajib. Tetnyata pencapaian pelajar kali ini amat lemah lantaran sikap malas membaca yang menular dalam diri pelajar. Pelajar Melayu kebanyakannya yang saya ajar boleh dikatakan malas membaca. Kalau buku bahasa Melayu pun malas untuk dibaca, maka apatah lagi jika kita mengarahkan untuk membaca buku bahasa Inggeris.
Ketika saya menjadi pelajar Ijazah Pertama, saya meluangkan masa untuk membaca melebihi segala-galanya. Pagi, Petang dan Malam. Masa terluang jika kelas dibatalkan akan saya gunakan untuk membaca. Membaca itu pada saya menajamkan minda dan pemikiran. Tapi pelajar Melayu sekarang yang saya ajar, kelihatannya agak malas membaca. Sibuk mungkin dengan aplikasi teknologi seperti komputer dan telefon bimbit.
Akibatnya 50 peratus pelajar gagal dan perlu menduduki semula subjek ini pada semester akan datang. Kerana subjek ini wajib, maka pelajar tiada pilihan. Semuanya akibat sikap malas membaca dan berfikir. Mengharapkan dan bergantung semata-mata kepada nota kuliah. Kepada pelajar-pelajar ini, selamat menempuh alam universiti untuk tempoh 4 tahun. Juga jangan lupa, mulalah memikirkan wang untuk membiayai semester tambahan kerana PTPTN hanya akan diberikan sehingga tahun ketiga.

Tiada ulasan: