25 Disember 2009

KERJA, TENSION DAN PENYAKIT BODOH

Hari ini Hari Jumaat, kebetulan pula cuti umum sempena hari Krismas. Tapi saya menguatkan diri juga ke pejabat. Apa tidaknya, pada semester depan tanggungjawab saya amat berat. Mengikut apa yang telah di mesyuaratkan pada Rabu lalu, nampaknya saya perlu mengajar tutorial kepada 4 subjek. Ini perkara yang paling saya tidak suka kerana banyak menganggu kerja penyelidikan yang amat berat. Tidak cukup dengan itu, saya dan calon Ijazah Tinggi yang lain perlu membuat seminar "Candidature Defence". Kononnya ini syarat tambahan. Saya tidak faham dengan peraturan ini. Selanjutnya perlu pula membentangkan satu kertas kerja dalam seminar peringkat antarabangsa atau kebangsaan. Ini tidak jadi masalah, kalau bentang setiap bulan pun saya seronok, tak ada hal. Yang saya naik angin dan bengang tahap kritikal ni, jabatan suruh pula cari seminar dan mohon sendiri. 2 semester yang lalu, kata jabatan akan buat, sekarang kena cari sendiri. Ini menunjukkan macam ramai sangat "Orang Bodoh" di dunia ini. Ini belum campur lagi segala birokrasi "Bodoh" yang sememangnya menunjukkan "Kebodohan" segelintir pihak yang menguruskan surat kebenaran penyelidikan di Jabatan Pelajaran (Negeri). Orang macam ni baik buat macam dalam gambar kat atas tu.

Tiada ulasan: