18 Mac 2010

ADA BANYAK KEBODOHAN

Gambar Dari Google

Sejak sekian lama, banyak sekali kelakuan yang saya rasa harus dikategorikan sebagai sangat bodoh. Cuba anda nilaikan.


1. Anda melalui sebuah pintu masuk universiti. Kemudian pintu yang sepatutnya dibuka dua hala untuk memudahkan urusan keluar masuk dibuka hanya sebelah. Apa tujuannya dibuka pintu masuk hanya sebelah? Ini hanya menyusahkan pemandu dari arah bertentangan yang terpaksa menunggu kenderaan dari arah yang satu lagi berlalu. Sedangkan kalau dibuka keduanya, dua-dua arah trafik bergerak lancar. Inilah tahap kebodohan. Saya tak tahu, ini idea orang bodoh mana.

2. Katakanlah tindakan itu untuk keselamatan, jadi kenapa si pengawal itu tidak periksa satu-satu kenderaan. Kena dia duduk dalam pondok macam beruk yang kena hujan? Kenapa tak kawal kereta yang lalu lalang? Sebaliknya menutup satu arah dan duduk dalam pondok?

3. Saya juga perasan yang kadang-kadang sekatan hanya kepada kenderaan tertentu. Tapi kalau kenderaan itu agak mewah, atau yang bawa itu agak eksekutif, apabila berhenti di gate cakap Bahasa Inggeris, terus boleh masuk. Adakah ini kerana si pengawal tak pandai cakap Bahasa Inggeris, maka dia boleh menggunakan universiti misalnya sebagai jalan pintas?

Saya tidak merendahkan pekerjaan pengawal, tanpa pengawal bersoraklah penyamun.

Tapi janganlah pengawal ini macam Pengawal Mat Bangla di kawasan perumahan, semua yang lalu dia bantai tunjuk tabik hormat. Kalau penyamun naik kereta pun tentu dia tabik hormat.

2 ulasan:

Mrs Poyo berkata...

aik..cikgu pnya blog dh lain la..

Cikgu Ibrahim berkata...

Di panggil pembaharuan...