24 Mac 2010

KARANGAN MINGGU INI : ISU BENCANA ALAM

  1. Sejak akhir-akhir ini, kita sering mendengar kejadian bencana alam yang tidak disangka-sangka.
  2. "Pokok tidak akan bergoyang jika tidak ditiup angin". Setiap kejadian bencana dikaitkan dengan faktor semulajadi atau hukum alam.
  3. Walau bagaimanapun, terdapat faktor manusia yang menyebabkan berlakunya bencana alam.
  4. Kegiatan pembalakan tidak terkawal terutamanya di kawasan hutan, lereng bukit atau tepi sungai. Pihak tidak bertanggungjawab hanya mementingkan keuntungan tanpa mempedulikan impak atau implikasi perbuatan tersebut. "Sudah terhantuk baru tengadah"
  5. Menerima tempias negara-negara jiran. Pembakaran terbuka atau faktor geografi menyebabkan negara kita turut terdedah kepada masalah bencana alam.
  6. Cengkaman tanah longgar. Gangguan terhadap struktur permukaan tanah menyebabkan berlakunya bencana alam seperti tanah runtuh. Pihak yang ingat membangunkan sesebuah kawasan hendaklah bersikap "beringat sebelum kena" tatkala melaksanakan sesuatu projek.
  7. Pembangunan yang tidak sistematik. Kegagalan pihak pemaju atau kerajaan menyediakan sistem saliran yang sempurna menyebabkan bencana seperti banjir kilat sering berlaku.
  8. Sistem saliran diabaikan dalam pembangunan sesuatu tempat. Akibanya apabila hujan turun dengan lebatnya, sistem saliran sedia ada gagal menampung bebanan air di kawasan permukaan.
  9. Kurangnya kesedaran sivik dalam kalangan kalangan rakyat. Kesedaran sivik berkaitan dengan amalan menjaga kebersihan.
  10. Kebersihan merangkumi aspek pembuangan sampah di kawasan sungai longkang yang menyebabkan saliran tersumbat dan menyebabkan berlakunya banjir.
  11. Terdapat juga pihak yang mengambil jalan mudah melakukan pembakaran terbuka. Akibatnya berlaku kebakaran hutan dan mengundang bencana lain seperti kejadian jerebu.
  12. Kesimpulannya, "di mana ada kemahuan di situ ada jalan". Langkah proaktif perlu dilaksanakan sebelum "nasi sudah menjadi bubur" kerana "sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna".

Tiada ulasan: