10 Ogos 2010

PERKEMBANGAN TERBARU PENANAMAN PISANG





10 bulan yang lalu, kawasan ini terbiar dengan pokok kelapa tua yang tidak lagi ekonomik. Saya memberitahu kepada adik saya supaya mengusahakan kawasan ini dengan penanaman pisang kerana potensi dan pasaran pisang yang semakin baik. Malah pisang juga lebih "selamat" dari segi pasaran kerana selain boleh dijual segar, buahnya juga boleh diproses menghasilkan industri hiliran yang lain.
Saya memberikan motivasi kepada adik saya supaya bersemangat kerana saya hanya dapat memantau dari jauh memandangkan saya bertugas/bekerja di Kuala Lumpur dan menyambung pengajian di peringkat Sarjana (Insya Allah akan tamat tahun ini). Saya memberi kemudahan dalam bentuk modal untuk membeli barangan bagi membuka ladang tersebut. Hasilnya, selepas tidak sampai setahun, kawasan yang dahulunya tidak ekonomik dan terbiar itu kini menghijau dan Insya Allah akan membuahkan hasil yang semakin banyak.
Buat masa ini, saya memikirkan untuk menjual hasil daripada projek ini secara segar. Tetapi InsyaAllah, pada tahun akan datang, saya akan mula membuka perusahaan membuat kerepek secara besar-besaran.
Walaupun baru-baru ini saya ada membeli sebuah kereta kepada adik saya, namun saya menjangkakan bahawa saya memerlukan kenderaan yang lebih besar untuk tujuan ini. Mungkin Van atau Pacuan 4 roda. InsyaAllah jika semuanya berjalan lancar, saya akan membeli sebuah lagi kenderaan untuk kegunaan perusahaan tersebut.
Apa yang menggembirakan selain progres yang agak baik, projek ini diusahakan tanpa sebarang bantuan daripada agensi kerajaan mahupun swasta. Berbanding orang lain yang diberi bantuan penanaman oleh pihak Jabatan Pertanian, yang nampak hasilnya hanyalah sekadar lalang menghijau.
Apapun yang kita lakukan hendaklah dengan keikhlasan dan penuh kesabaran. Jangan pedulikan apa yang orang lain katakan kerana kadang-kadang lebih banyak yang mengkritik daripada membina semangat.
Rakan-rakan yang punya cadangan atau pandangan tentang perusahaan pisang ini bolehlah meninggalkan komen anda.
POSTING LAIN MENYUSUL
1. Aktiviti memancing di Laut Semporna
2. Penanaman Kelapa Sawit
3. Projek Penternakan Itik
4. Lawatan ke dusun buah-buahan.



1 ulasan:

Unknown berkata...

Salam Cikgu Ibrahim,
Masih menjalan kan penanaman pisang?
Dimana kah ladang pisang Cikgu?
Kalau ada sila hubungi saya di 0122372489
Shahrin.