22 Ogos 2011

Macam-macam Nostalgia dan Cerita

1. Saya telah tamat M.A di Universiti Malaya. 2 tahun saya peruntukkan untuk menghabiskan Master. Dalam 2 tahun itu, banyak air mata yang menitis tatkala saya bersendirian mengarang tesis dan ke luar negara membuat pembentangan dalam seminar. Tetapi semuanya berakhir setelah saya tamatkan pengajian dengan sempurna.

2. Perjuangan dalam dunia pendidikan itu belum selesai. Saya masih dalam proses memulakan pengajian PhD. Saya telah ke USM untuk menguruskan dan bertanya perihal PhD itu. Insya Allah kalau bukan di USM, UPM atau UKM untuk PhD, saya mungkin keluar negara.

3. Saya punya cuti yang panjang. Tapi tidak terasa seperti cuti. Kerana banyak pekerjaan yang perlu aku lakukan semasa cuti. Dalam cuti saya bekerja, dalam bekerja saya cuti.

4. Pendapatan: Nampaknya pendapatan semakin meningkat semasa cuti. Tetapi kos hidup telah menyebabkan pendapatan yang tinggi menjadi sedikit terjejas. Apa agaknya terjadi kepada mereka yang berpendapatan di bawah RM 3000.00? Cukupkah makan mereka? Berhutangkah mereka atau bagaimana?

5. Hobi: Saya suka memancing dan menjala ikan. Dulu dapat sahaja ikan, aku teruja nak goreng ikan itu. Tapi sekarang aku tak tahu apa harus aku lakukan kerana rezeki Allah melimpah ruah kadang-kadang. Alhamdulilah. Pernah sekali aku menjala dapat 90 ekor ikan. Kemudian sekali lagi aku menjala, dapat 60, 70 dan kadang-kadang mencecah 100 ekor. Seronok apabila dapat banyak ikan. Kalau memancing, 5 jam seekor pun belum tentu dapat.

6. Kisah raya : Semasa kanak-kanak, hidup keluarga sangat miskin. Masa kanak hingga sekolah menengah, tidak pernah sekalipun saya mendapat baju baru dan kasut baru. Kadang-kadang berhari raya dengan kasut sekolah sahaja. Baju raya pun hanya t shirt yang di beli di tepi kedai. 3 hingga 5 ringgit harganya.

7. Perniagaan : Perniagaan yang baik ialah apabila kita sendiri menguruskannya. Apabila kita ada idea yang baik dan duit yang banyak, kemudian kita suruh orang lain menguruskannya, ianya akan hancur. Saya tidak mungkin mempercayakan sesiapa dalam bisnes, termasuklah adik beradik dan darah daging sendiri.

8. Apabila kita mencintai seseorang, lakukan yang terbaik dan jagalah hatinya walaupun anda terpaksa hilang segala-galanya. Itulah pengorbanan. Jangan tanya pengorbanan pasangan anda, tetapi fikirkanlah apa yang terbaik anda lakukan untuk pasangan anda.

9. Bercampur gaul perasaan yang ada....


2 ulasan:

wifenavy berkata...

Assalam Cikgu..

Lama sungguh menyepikan diri..
Nostalgia lama itu la jadi garis panduan hidup masa depan

zhuhang berkata...

hello cikgu.