21 November 2011

Aku Melihat...Seorang Budak Miskin

Aku melihat
ada seorang budak miskin
berjalan kaki ke sekolah
berkasut getah
di sakunya hanya berisi cekal dan semangat
lahir dari hatinya... bukan dari dorongan orang lain

Aku melihat
ada seorang budak miskin
duduk di tepi tangga sekolah
ketika waktu rehat
menjamah lapar dan dahaga
yang mampu dibelinya
hanyalah sepotong keinginan
untuk mengalas lapar perutnya

Aku melihat
ada seorang budak miskin
tidak punya buku dan pensel
untuk menulis cita-citanya
dia mengutip di bawah sekolah
sisa-sisa pensel yang kontot
untuk melakar cita-citanya yang menggunung

Aku melihat
seorang budak miskin
tidak dapat membaca masa depannya
kala malam yang gelita
kerana pelita minyak tanah
selalu kering dan lelah untuk bercahaya
dia hanya sabar
menanti sinar suria

Aku melihat
seorang budak miskin
hanya tidur dilantai papan
berselimutkan pelikat lusuh
kerana kedinginan malam adalah teman sejatinya

Aku melihat
seorang budak miskin
melihat derita adalah dia
dan dia adalah derita
Sepanjang hidupnya yang telah berlalu.


Kini
aku masih melihat
kelibatnya yang bersulam azam
seperti zaman silamnya



Tiada ulasan: