05 Disember 2011

Mereka Datang Malaysia Buat Apa?

Saya selalu mengatakan kepada pelajar-pelajar yang saya tidak rasis atau melihat warna kulit. Apabila mendiskusikan perihal isu warga asing : pro dan kontra, saya kerap menggunakan warga asing dari Afrika. Kenapa Afrika? Kerana lewat 90-an, Dr Mahathir Mohamad (kini Tun) telah dan ingin dilihat sebagai wira. Wira Dunia Ketiga, dengan membawa masuk warga ini apabila menghapuskan Visa untuk kemasukan mereka. Akibatnya mereka membanjiri Malaysia. Warga Afrika sangat teruk kerana mereka ini bersikap biadap dan kurang ajar; sama ada di kawasan kediaman atau tatkala menaiki kenderaan awam.

Laporan berita hari ini mengenai wagra Afrika yang ditembak mati di hospital adalah satu lagi bukti jenayah antarabangsa (dadah) apabila laporan Xray mendapati terdapat ketulan dada di dalam ususnya.

Sebenarnya telah banyak malapetaka dan bencana sosial yang ditimbulkan oleh warga ini. Tetapi kerajaan seolah-olah tidak memandang serius masalah yang mereka timbulkan. Warga Malaysia harus sedar dan mengajar pemimpin yang pekak dan bisu terhadap masalah ini melalui hak dan suara demokrasi yang mereka miliki.

Tiada ulasan: