18 Disember 2013

MEMANCING DI BAGAN LALANG

MEMANCING

Jika anda berminat memancing di Bagan Lalang, maka anda mestilah tahu serba sedikit tentang pancingan di sini. Selain apa yang saya kisahkan ini, terdapat juga tulisan lain tentang perkara ini di blog yang lain. Catatan ini tidak akan menceritakan tentang pancingan di kawasan kelong, tetapi di kawasan pantai.
Memancing sekitar pantai Bagan Lalang hendaklah menggunakan umpan hidup dan pada masa air pasang penuh. Jika anda menggunakan umpan lain, boleh juga dapat ikan, tetapi ikan duri atau belukang. Anda boleh memancing di kawasan yang mempunyai tembok batu atau atau kawasan lain, kecuali kawasan berhampiran hotel atau jauh dari pengunjung yang mandi manda.
Masa terbaik memancing ialah sekitar 4 pagi hingga 7 pagi. Sebelah petang 6 petang hingga 9 malam. Maksudnya anda mesti melihat jadual air pasang pada waktu tersebut.
Pengalaman saya di kawasan ini, berjaya menaikkan siakap 0.5 kg, Senangin 0.4 kg dan gelama saiz tiga jari. Tapi ingat, umpan udang hidup. Anda juga boleh memancing mengikut arus surut ke dasar laut jika anda rajin, tatkala air mula surut.

IKAN BAKAR BAGAN LALANG

Anda boleh makan ikan bakar atau masakan panas yang lain di mana-mana kedai. Tapi saya nasihatkan elakkan makan di sebuah kedai makan yang terdapat di kawasan medan selera. Kedai itu ialah kedai bernombor 3 dan bersignbord warna merah. Kenapa?
Saya selalu makan di Bagan Lalang jika pergi ke bagan lalang. Masalahnya suatu hari saya try kedai ini. Ambil satu ekor ikan sahaja. Sampai masa kira dia kata RM 70.00. Sedangkan kalau dikedai yang lain, apabila saya makan menu yang sama dan jenis ikan yang sama hanya sekitar RM 40.00. Jadi berhati-hatilah dengan kedai ini. Selepas beberapa bulan saya kembali ke bagan lalang dan mendapati kedai tersebut lengang sahaja berbanding kedai lain yang dipenuhi pengunjung. Saya tidak lagi pergi ke kedai tersebut dan baru-baru ini saya makan di Bryani Gam Johor Bagan Lalang yang baru di buka bersebelahan kedai tersebut. 

Bersambung...


Tiada ulasan: