14 Mei 2009

SELOKA PAK PANDIR

Kepada pelajar-pelajar saya, berikut jawapan kepada soalan Seloka Pak Pandir dalam Antologi Kerusi Tingkatan 5


Aras Rendah

i. Maksud anak dipijak dagang dijinjing ialah anak atau keluarga sendiri tidak dipedulikan sebaliknya orang asing yang diutamakan.

ii. Persoalan yang terdapat dalam seloka ini ialah kebodohan yang merugikan diri sendiri seperti yang dilakukan oleh Pak Pandir.

iii. Saya akan menasihati Pak Pandir supaya mengubah sikapnya dan menyuruh Pak Pandir mendalami ilmu-ilmu yang perlu supaya dapat dia mengubah sikapnya.


Aras Sederhana

iv. Sikap negatif Pak Pandir ialah mementingkan orang asing sebaliknya mengabaikan keluarga sendiri. Pak Pandir juga tidak pandai membezakan mana yang baik dan yang buruk.

v. Gaya bahasa dalam seloka ini ialah perulangan, contoh:

orang berbunga dia berbunga,

orang berbuah dia haram,

vi. Masalah-masalah yang bakal timbul ialah anak-anak akan menjadi liar dan mungkin terjebak ke lembah hina, pelajaran mereka terjejas dan masa depan mereka akan gelap.


Aras Tinggi

vii. Maksud orang berbuah dia haram ialah pekerjaan orang lain berhasil tetapi Pak Pandir tidak mendapat apa-apa.

viii. Pengajaran ; Kita janganlah mengabaikan anak-anak; kita mestilah berfikir terlebih dahulu sebelum melakukan sesuatu.

ix. Anak dagang mestilah; menjaga tingkah laku; berbaik-baik dengan penduduk tempatan dan dan tidak bersikap sombong atau membangga diri.


Pesanan : soalan hendaklah dijawab dengan ayat yang gramatis dan lengkap.

Tiada ulasan: