12 Jun 2009

CERPEN SPM

LAMBAIAN MALAR HIJAU
Sinopsis
Cerpen ini mengisahkan seorang remaja lelaki masyarakat Orang Asli yang bernama Daneng. Dia seorang yang bijak tetapi enggan belajar lagi. Cikgu Jo telah berjaya memujuknya. Daneng menjadi seorang pakar perhutanan yang disegani di seluruh dunia. Dia dianugerahi gelaran Datuk dan menerima Hadiah Nobel kerana sumbangannya memelihara dan memulihara alam sekitar.
ANNYSS SOPHILLEA
Sinopsis
Cerpen ini mengisahkan kehidupan makhluk asing yang mengembara ke bumi untuk mencari saudara kembarnya. Annyss Sophillea berkenalan dengan Akmal. Saudara kembar Annyss telah diculik sepupunya, Strenn kerana berebut takhta di Alstonia. Akhirnya Akmal membunuh Strenn. Nasib Akmal masih samar kerana sesiapa yang membunuh di Alstonia akan turut mati.
VIRUS ZEL UNTUK ABAH
Sinopsis
Zel terlalu marah kepada abahnya, Auntie Syarifah dan saudara-saudara tirinya. Zel tinggal dengan mamanya, seorang ibu tunggal dan tidak mendapat kasih sayang abahnya. Oleh sebab itu, Zel bercadang hendak merosakkan perisian komputer abahnya. Rancangan tersebut dibatalkan setelah Win menasihatkannya melalui perbualan di komputer.
(Nota ini akan disambung dengan perbincangan meliputi tema, persoalan, plot, watak dan perwatakan, latar, sudut pandangan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran)

2 ulasan:

funfliffy berkata...

salam cikgu...
terima kasih mengikuti blog saya
ala malunya BM saya dulu dpt 6..
baguskan ulasan n nota cikgu.. teruskan usaha.. :)

Cikgu Ibrahim berkata...

Sama-sama, tujuannya bagus supaya kita dapat berkongsi ilmu dan maklumat yang berguna.