16 Februari 2010

MUDA BEKERJA.. TUA DERITA?

Senja ini aku masih di kamar
Kamar sepi yang memberiku ilham menulis lampiran kajian
Thesis yang tidak pernah siap
Aku sendiri tidak mengerti bila akan ku bubuh titik noktah
Kajian ini sebenarnya menakutkan diriku sendiri
Kajian tentang kecukupan gaji
Telah ku jelajah untuk menemui ramai guru-guru
Mengedar soal selidik buat mereka
Bertanya tentang cukup atau tidak gaji mereka
Semuanya mengatakan tidak cukup
Seorang pengetua berkata kepadaku
Tidak perlu buat kajian, kerana jawapannya ialah tidak cukup.
Aku risau bersendiri
Tatkala aku mengkaji
Aku mula berfikir
Cukupkah pendapatanku apabila bersara kelak?
Ada satu penemuan yang ku temui
Tetapi tidak akan ku tulis dalam kajianku
Tentang kemiskinan selepas bekerja

Senja terus menyapa
Menjemputku pulang ke rumah
Memikirkan esok yang pahit dan pedih.
Senja Di Kamar Sepi, UM.

Tiada ulasan: