17 Julai 2009

TAJUK PENTING 3 : FUNGSI PERMAINAN TRADISIONAL

1. Melalui permainan tradisional kita dapat memupuk semangat perpaduan, rasa muhibah, dan mesra dalam kelompok masyarakat.
2. Dapat mengisi masa lapang dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah dan menjauhkan diri daripada melakukan perkara-perkara yang sia-sia.
3. Melalui permainan tradisional yang dimainkan secara berkumpulan, secara tidak langsung semangat kerjasama antara ahli kumpulan dapat dipupuk.
4. Melalui permainan tradisional juga kita dapat mengenali budaya kaum lain kerana permainan tradisional itu sendiri merupakan lamabang dan menggambarkan corak kehidupan masyarakat tersebut.
5. Permainan tradisional juga mempunyai nilai tradisi kerana didalamnya terkandung pelbagai jenis budaya masyarakat yang memilikinya.
6. Selain itu, permainan tradisional juga merupakan satu bentuk hiburan masyarakat zaman dahulu.

7 ulasan:

Mrs Poyo berkata...

zaman skrg,prmainan tradisional makin dilupakan..malah ada yg tak pernah mendengar nama permainan tersebut dan tak pernah bermain.Sungguh sedih..saya sudah teringat kembali pada zaman kanak2 yg meriangkan..!!
Heeeee!!

Tanpa Nama berkata...

yup.. betul tu cik mira... heheh.. bercik2 plak aku kat hang no... mira.. jom kita men teng2 nak x... lama x main.. budak2 la n main psp, ps... memacam game.. n lebih expert tentang dunia tenet n dari kita n...

Cikgu Ibrahim berkata...

Cik Mira dan Cik Yulan. Saya sangat setuju generasi sekarang sudah mulai lupa tentang warisan generasi terdahulu ini. Namun masih ada lagi yang ingat, terutama yang berasal dari kampung atau sesekali balik ke rumah datuk dan nenek di kampung.
Tatkala saya mengajar, saya tanya kepada pelajar contoh permainan tradisional. Pelajar tanya saya balik,
"cikgu main nyorok-nyorok (sorok-sorok) dan masak-masak tu permainan tradisional ke?"

Tanpa Nama berkata...

kira tradisional la tu cikgu..
sebab bdk sekarang x main dah permainan tu sekarang n....

p/s: cikgu... boleh sy mnt email cikgu x? nnt cikgu send kat
yulan_8887@yahoo.com n email sy

Cikgu Ibrahim berkata...

Boleh tak ada masalah. Kalau datang ke KL tu singgah-singgahlah ke Universiti Malaya, boleh saya belanja Cik Yulan makan di Universiti Malaya.

Tanpa Nama berkata...

hhehe.. terima kasih cikgu sebab sudi nk belanja sy.. xpa la.. x berani.. nnt wife cikgu marah sy pulak.. naya oooo.. heheh

miss ella berkata...

mohon izin amik point2 nie sumer utk p'ucapan awam sy...terima kasih banyak2...